10-А Українська мова 20/21

  Десяте листопада

Правильність мовлення. Фонетичні й орфоепічні норми

1 варіант

1. Стилістика вивчає...

А культуру мовлення;

Б мовлення як сукупність мовних дій;

В виражальні мовні засоби і стилі мовлення;

Г лексику, фразеологію, морфологію, синтаксис.


2. Вищий рівень володіння мовою характеризується...

А чистотою, правильністю мовлення;

Б емоційністю, виразністю, комунікативною доцільністю мовлення;

В дотриманням орфоепічних правил;

Г милозвучністю мови.


3. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

1 Наголос не розрізняє значень і форм слів.

2 Наголос розрізняє лексичне значення слів.

3 Наголос розрізняє граматичне значення слів.


А Запальний — запальний, розділ — розділ;

Б завжди — завжди, помилка — помилка;

В зорі — зорі, насипати — насипати.


4. У якому рядку правильно виділено наголошені голосні у словах?

А Покрова;

Б Водохреще;

В Великодня (від Великдень);

Г Полтавщина;

Д Лукич (від Лука);

 

5. Однакова кількість звуків і букв у кож¬ному слові в рядку

А боєць, вищість, зраджений, відсіювання

 Б євробачення, воїнський, італієць, розжувати

В подвоєння, лояльний, надзвуковий, вимрі¬яний

Г гущавінь, озброєння, лоджія, осяяння


 6. Знайдіть слово, у якому буква «я» позначає два звуки:

А) гарячий;

Б) надвечір’я;

В) дозволяти;

Г) трясовина;

Д) сяйво.


7. Знайдіть слово, у якому «дж», «дз» позначають два звуки:

А) джентльмен;

Б) джерело;

В) дзьобати;

Г) підзаголовок;

Д) бджоляр.


8. Знайдіть слово, у якому кількість букв збігається з кількістю звуків:

А) ієрогліф;

Б) салют;

В) дзвінок;

Г) кухоль;

Д) останній.


9. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах букви «я», «ю», «є» позначають один звук:

А) юшка, балтієць, ілюзія, ділянка, буряковий;

Б) комісія, завдання, яхта, юридичний, валюта;

В) бюрократ, вдячність, малюнок, льодяний, калькулятор;

Г) категорія, маєток, пояснювати, ключовий, верхів’я;

Д) бюлетень, якісний, кучерявий, флюгер, слюсар.


10. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах наголошується другий склад:

А) мережа, черговий, олень;

Б) горошина, котрий, живемо;

В) довідник, читання, нести;

Г) новий, болотистий, візьмеш;

Д) запитання, тяжкий, донька.


11. Визначте слова, вимову яких передано неправильно.

А. Тітчин [т'і`ч:иен].

Б. Шістсот [ш’іс:о`т].

В. Боротьба [бород'ба`].

Г. Зшиток [зши`ток].

Д. Щирість [шчи`р'іст'].


12.Оберіть рядок, у якому всі приголосні звуки в словах м‘які:

А. Лінь, біль, няня, сільський.

Б. Рілля, мільйон, лілія, п‘ять.

В. Лізь, лють, Львів, льон.

Г. Дія, бій, боєць, мрія.

Д. Сіль, рій, тінь, льоля.


2 варіант


1. Культура мовлення розглядає...

А дотримання мовних норм;

Б мову й мовлення;

В відбір виражальних мовних засобів для їх функціонування в мовленні;

Г стилістику мови й стилістику мовлення.

 

2. Нижчий рівень володіння мовою характеризується...

А використанням жаргонізмів, діалектизмів, розмовно-зниженої лексики;

Б емоційністю, виразністю, комунікативною доцільністю мовлення;

В стилістичною нормою;

Г чистотою, правильністю мовлення.


 3. У словосполученнях яких рядків поставлено правильно наголоси?

А Вишивані сорочки;

Б видання книжок;

В новий каталог;

 Г люблю солодощі;

Д урочистий випадок.


4. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

1. Наголос не розрізняє значень і форм слів.

2. Наголос розрізняє лексичне значення слів.

3. Наголос розрізняє граматичне значення слів.


А Замок— замок, приклад— приклад;

Б ноги — ноги, засипати — засипати;

В зокрема — зокрема, весняний — весняний.


5. Знайдіть слово, яке пишеться з буквою «ґ»:

А) ..атунок;

Б) ..алерея;

В) ..убернатор;

Г) ..оризонт;

Д) ..ротеск.


6. Визначте рядок, у якому всі слова мають наголос на другому складі.

А. Авжеж, аякже, мовбито, немовби, начебто.

Б. Водночас, іржавіти, мережа, навчання, петля.

В. Абихто, якийсь, що-небудь, самий, декілька.

Г. Парчевий, емалевий, рядковий, фаянсовий, подруга.

Д. Страшний, завидний, каламутний, голчаний, шершавий.


7. Визначте рядок, у якому літери Я,Ю,Є в усіх словах позначають два звуки.

А. Ін’єкція, Євангеліє, сузір’я, юнак, шістнадцять.

Б. М’який, юрба, який-небудь, прядка, п’єса.

В. Барельєф, юшка, півонія, єдність, безхліб’я.

Г. Юннат, крюк, роз’ятрити, створює, Єгипет.

Д. Палає, возз’єднання, паяц, любов’ю, порядок.


8. Визначте рядок, у якому буквосполучення ДЖ,ДЗ в усіх словах передають один звук.

А. Джміль, підживити, джентльмен, дзвонар, дзеленчання.

Б. Віддзвеніти, джмелиний, дзьобати, дзига, віджати.

В. Відзвучати, піджарювати, дзюркотливий, джин, дзуськи.

Г. Подзвонити, джинси, дзенькіт, віддзеркалити, джем.

Д. Піджак, підземелля, подзьобаний, джгутик, дзижчати.


9. Визначте рядок, у якому в усіх словах однакова кількість звуків і букв.

А. Кущ, віджити, яблуко, б’ють, сьогодні.

Б. Надзвичайний, щось, ключ, їдуть, приятель.

В. Існує, зустрілися, пуп’янок, їстівний, синє.

Г. Сьогодні, надземний, дзьоб, подзвонять, щось.

Д. Піджак, плющ, сіллю, бюлетень, їдуть.


10. У якому варіанті правильно передано вимову слова БОРЕШСЯ?

А.[бо`реис’:а].

Б. [бо`рис': а].

В. [бо`решс'а].

Г. [бо`реис':а].

Д. [бо`реис'а]


11. Оберіть рядок, у якому всі приголосні звуки в словах м‘які:

А. Лінь, біль, няня, сільський.

Б. Рілля, мільйон, лілія, п‘ять.

В. Лізь, лють, Львів, льон.

Г. Дія, бій, боєць, мрія.

Д. Сіль, рій, тінь, льоля.


12. Виберіть правильне твердження: „Орфоепія – це розділ мовознавчої науки, що вивчає

А. сукупність правил про літературну вимову.”

Б. сукупність правил про звуки мови та їх літературну вимову.”

В. сукупність правил про звуки мови та їх передачу на письмі.”

Г. сукупність правил про літературну вимову та її передачу на письмі.”

Д. сукупність правил про правильне звучання та написання слів.”

Немає коментарів:

Дописати коментар